Verkoop Geen Bezwaar
In veel verkooptrainingen wordt uitgebreid stilgestaan bij “bezwaren” en “bezwaartechnieken”. Als je de bezwaren stuk voor stuk wegneemt dan is de verkoop een feit, is de theorie. Volgens mij is het ouderwets.
Bezwaren krijg je als je om de order vraagt voordat je weet dat je hem krijgt. Steeds om een opdracht (of een afspraak) vragen en dan de bezwaren behandelen is irritant en ineffectief.
Klanten haten het als je alleen met je eigen verhaal bezig bent. Verkoop je door bezwaren weg te nemen dan voelt je klant dat het niet om hem gaat. Het gaat dan om jou en hoe snel jij de deal kunt sluiten. De verkoper die vooral bezig is met het wegnemen van obstakels om zaken te doen heeft vaak moeite met het voeren van een goed gesprek. Zo komt verkoop aan z’n slechte naam!
Geen Bezwaar!
Hoe stop je dan met bezwaren wegnemen? Door van te voren te weten welke bezwaren de klant zou kunnen hebben. En ze nooit meer bezwaren te noemen maar “aandachtspunten”.
Bij ieder product en iedere dienst zijn er algemene aandachtspunten en aandachtspunten die van klant tot klant verschillen.
Ken deze aandachtspunten door en door zodat je kunt voorkomen dat ze een probleem vormen bij je verkoop.
Bedenk van te voren, voordat je begint te verkopen, welke aandachtspunten je show eventueel zouden kunnen stoppen. Zijn er echte showstoppers dan zit je niet bij een goed gekwalificeerde prospect.
Zijn het aandachtspunten waar je een oplossing voor weet, verkoop dan je dienst/product met de oplossing voor je klant.
Wacht niet tot het moment waarop je om de order vraagt op de bezwaren maar denk na voordat je met verkopen begint. Zodat je een goed en inhoudelijk gesprek kunt voeren met je klant en je echt kunt verdiepen in zijn of haar realiteit.
Doe je huiswerk goed en sluit meer orders!
Sorry, the comment form is closed at this time.