Tel: 050-23 014 29

Het schrijven van een marketingplan als managementtool

Marketingplan = managementtool

Het schrijven van een marketingplan als managementtool

Posted by comsultant in Communicatie, Marketing

Bij veel bedrijven is het schrijven van een marketingplan een crime. Het kost veel tijd en het levert weinig op. De gebundelde dode bomen liggen stof te vergaren tot het moment waarop er een nieuw plan moet komen. Dan mag het plan uit de la en wordt gekeken wat er van gekomen is.

Het schrijven van een marketingplan is ongeschikt om helemaal intern te doen. Dat komt omdat de bestaande structuren en culturen geen ruimte bieden voor een objectieve analyse, laat staan voor een verfrissende strategie. Wil je echt marketing succes dan vraag je hulp.

Als ik voor mijn klanten een marketingplan schrijf, bespreek ik een paar zaken van te voren;

  1. Het plan moet kort en krachtig worden;
  2. Het plan moet heldere acties bevatten;
  3. De uitvoerders worden betrokken bij het maken van de keuzes;
  4. Het maken van de keuzes is onderdeel van het proces.

Comsultant hanteert zo veel mogelijk het proces van Marketingplanning van Prof. mr dr ir Sicco C. Santema en Drs Jeroen de Rijt zoals ze dat beschreven in “Marketingplanning, de kunst van het kiezen

Samen keuzes maken maakt een marketingplan tot een uitvoerbaar actieplan. Het geeft focus en in het proces worden problemen bij de kop gepakt die het plan anders sluimerend zouden saboteren.

Het proces zelf geeft energie aan de hele organisatie. Zo wil je ieder jaar wel een plan maken!

 

 

17 nov 2016 no comments

Sorry, the comment form is closed at this time.