Tel: 050-23 014 29

Oren verslaan ogen

Oren verslaan ogen

Posted by comsultant in Communicatie, Leiderschap

Mensen zijn visuele wezens en daar moeten we in de communicatie rekening mee houden…

Oké, meer dan ooit worden we dagelijks overladen met visuele communicatie. Maar om nu te stellen dat we visuele wezens zijn is hetzelfde als stellen dat we ballonnen zijn omdat we onszelf steeds volzuigen met lucht. We zijn niet half zo visueel als veel mensen aannemen. En aannemen dat een visuele boodschap het antwoord is voor je communicatieprobleem is het begin van het einde.

Direct bewijs

Hoe zit dat nou met visueel en auditief? Het plaatje of het praatje? Probeer het maar eens uit: Ga eens TV kijken met het geluid uit, en daarna TV luisteren met het beeld uit. Het bewijs is snel geleverd, gratis, en zonder duur advies (wat er overigens ook wel is over dit onderwerp). Als het gaat om het omzetten van informatie, overbrengen van emoties en aanzetten tot actie dan wint geluid het van beeld. Altijd.

De weg naar de hersenen

Dat geluid effectiever is dan beeld komt door het ontwerp van onze hersenen. Vlak achter je voorhoofd zit het prefrontal cortex. De plek waar planning, emoties en beoordelingsvermogen zitten. Hier wordt een signaal gegeven aan de association cortex, die er vlak naast zit. Hier wordt je gedrag bepaald en actie ondernomen. Zolang je de prefrontal cortex niet hebt bereikt is je communicatie zinloos.

De kortste weg naar de hersenen is het oor. Vlakbij het oor zit de auditieve cortex. Hier passeert geluid en worden gesproken woorden, melodiën, ritmes en jingles opgeslagen in het auditieve associatiegebied. Daarom ken je de teksten van honderden liedjes die je nooit uit het hoofd wilde leren…

Volgens neurologen worden onze gedachten niet door woorden of door plaatjes bepaald. Het menselijk denken is het flits-werk van mental images, die ieder bestaan uit een complexe compositie van geluid, vorm, textuur, kleur, geur, smaak en sfeer. In het Wernicke gebied in de hersenen worden namen aan deze mental images gegeven. Hier worden labels geplakt, hier wordt geassocieerd.

Als er aan een woord eenmaal een mental image is gehangen dan verplaats de hele handel zich naar Broca’s gebied, waar de woorden in begrijpelijke zinnen worden gezet.

Het probleem voor communicators is dat als het Wernicke gebied gewone woorden aan het mental image linkt en het Broca gebied ze in de gewone volgorde zet, het geheel doodsaai en supervoorspelbaar wordt. En dus ben je het morgen vergeten… Alleen als je weet te breken met de voorspelbaarheid scoor je op impact.

Geluid

Geluid is indringend, opdringerig en onweerstaanbaar. Als je geluid door Broca’s gebied weet te krijgen dan kan het oversteken naar de dorsolateral prefrontal association area. Beter bekend als de verbeelding…

Wat betekent dit alles nu voor de communicatie? Het betekent dat je succes afhangt van de mate waarin je woorden gebruikt die je boodschap direct van het oor naar het prefrontal cortex sturen. Daar waar de besluiten worden genomen. Werkwoorden dus. Dynamische, actieve werkwoorden.

Bottom line: de killer application van de communicatie is niet beeld. Het is geluid. Of je het nu hoort (audio) of leest.

Met dank aan het boek “The Wizard of Ads, turning words into magic” van Roy H. Williams. Een aanrader!

 

Eerder geplaatst, op 29 januari 2010 op de voorganger van deze website. Hierop kwamen de volgende reacties:

Beste Date, Als arts kan ik jou bevestigen met deze gedachtegangen en onderschrijf dit bovengenoemde ten volle. Ook als muzikant heb ik door en tijdens het optreden op de Bühne deze ervaring betreffende geluid en het woord. Heel interessant om hiermee meer te gaan doen in de nabije toekomst. Heb jij wel gehoord van de Tomatis methode c.q. Tomatis therapie? Het blijkt nog al van belang voor je gezondheid en voor de ontwikkeling van onze hersenen wat voor soort muziek en wat voor soort geluiden je in je leven ontvangt c.q. hoort. Mozart’s muziek blijkt heel gezond te zijn (structuur) in tegenstelling tot Heavy Metal en Rock.Als je planten deze muziek laat horen dan gaan ze dood. Let op: zelfs niet iedere klassieke muziek is even gezond. Misschien kan ik in de toekomst op mijn manier jou hier een beetje in ondersteunen, maar jij hebt mij nu al geholpen door deze interessante informatie. Mogelijk ontstaat er een mogelijke ‘samenwerking’ c.q. overleg die ons wederzijds werk positief kan bevruchten. Met vriendelijke groet Jan Roxs
door Jan Roxs on 2011-10-15

Graag wil ik verhelderen dat het bovenstaand verhaal niet geheel spoort met de werkelijkheid. Onderstaand voorbeeld illustreert dit: “Dat geluid effectiever is dan beeld komt door het ontwerp van onze hersenen. Vlak achter je voorhoofd zit het prefrontal cortex. De plek waar planning, emoties en beoordelingsvermogen zitten.” Onze emoties ‘zitten’ niet in de de prefrontale cortex maar in de middelste regionen van ons brein. Daarnaast is de onderstaande bewering ook enigszins incorrect: “Wat betekent dit alles nu voor de communicatie? Het betekent dat je succes afhangt van de mate waarin je woorden gebruikt die je boodschap direct van het oor naar het prefrontal cortex sturen.” Dit is te vaag. Bovendien speelt ‘top down processing’ hier een rol en daarbij is ons ‘filter’ c.q. selectieve perceptie bijzonder persoonlijk en vooral subjectief. Dit laatste lijkt mij een concreter handvat. Met vriendelijke groet, Psycholoog Reinders
door Psycholoog Reinders on 2014-05-08

Psycholoog Reinders, dank voor uw nuttige toevoegingen. Ik ben blij te weten waar emoties nu precies zitten. Ik hoop ook dat u hier nog eens terug komt want uw reactie roept wel een vraag op. Als ik het goed begrijp gaat top-down-processing er van uit dat onze perceptie begint met een “groter plaatje”. Een idee of een concept, waar na ons brein zich een weg baant naar de meer gedetailleerde informatie. Abstracte beelden beïnvloeden dan de specifieke data die we opvangen. We zijn ons niet altijd bewust van onze percepties, meestal zal het bovenstaande proces dus onderbewust plaatsvinden. Je brein labelt de ervaring eerst aan een idee en zal daarna de ervaring (de “woorden” die je gebruikt) pas verwerken tegen de achtergrond van het gekozen label. The wizard of Ads stelt nu juist dat je moet zien te breken met de voorspelbaarheid als je communiceert, ZODAT er een ander label gekozen wordt, of beter, het brein op zoek moet naar het grote idee achter de woorden. En dat geluid de meest indringende manier is om dat te bewerkstelligen. Ik ben benieuwd of u dat vanuit uw professie kunt onderschrijven.
door Date Hoiting on 2014-05-29

30 sep 2015 no comments

Sorry, the comment form is closed at this time.