Tel: 050-23 014 29

Mediacijn

Mediacijn

Posted by comsultant in Communicatie, Leiderschap, Media

Stel je voor dat je bij de dokter komt met een hevige hoofdpijn die al een aantal dagen duurt. Je dokter hoort je aan, stelt geen vragen maar zegt: “Neem een paracetamol en als het over een week nog niet over is dan bel je maar even”.
Je hebt een slechte dokter, want goede dokters stellen vragen en na een zorgvuldige diagnose schrijven ze exact het juiste medicijn voor.

Precies dat is de reden dat apotheken de meeste medicijnen alleen op recept van een arts afgeven. Ze weten dan dat er een deskundige diagnose aan de keuze voor het medicijn vooraf is gegaan. De meeste geneesmiddelen werken. De vraag is alleen of ze wel aansluiten bij jouw klachten, bij wie jij bent. Zo niet dan missen ze hun werking of maken ze je zelfs zieker.

Het middel en de kwaal

Hoe anders werkt het bij marketing communicatie. Het is niet moeilijk om een organisatie met een lichaam te vergelijken en ik maak de vergelijking tussen media en medicijnen maar eens. Ik heb het helaas te vaak zien gebeuren… zonder een fatsoenlijke diagnose van de patiënt was het middel al gekozen. One size fits all. Een stopper in de zaterdagkrant. Een spotje op de regionale zender. Een advertorial in een businessblad. Een maandje op TV. Een Mediacijn . Het helpt niets, maar het voelt zo lekker dat je toch iets hebt gedaan. Wat was de kwaal ook alweer?

Marketing Diagnose

Hoe stel je een goede marketing-diagnose? In de eerste plaats door vreemde ogen naar jouw probleem te laten kijken. Het is maar weinig professionals gegeven om in hun organisatie zo veel afstand te kunnen nemen dat ze echt overzicht krijgen.
Een diagnose (uit het Grieks, dia-gignooskoo betekent “het nauwkeurig leren kennen”*) is de kunst, techniek of handeling om een oorzaak te vinden van een gevolg aan de hand van de optredende verschijnselen.

Comsultant verzamelt onbevooroordeeld alle relevante informatie. Na afweging en overleg komen we samen tot een keuze voor methoden en middelen die aansluiten bij het doel, direct effectief zijn en bijdragen aan een groter geheel… jouw gezonde organisatie.

Zelf dokteren is levensgevaarlijk. Helemaal als de maker van het Mediacijn jou komt vertellen dat zijn middel bij jouw kwaal past.

Vraag altijd naar het hele plaatje. Waarom biedt hij of zij jou dit (nu) aan? Waarom is het beter dan een ander Mediacijn? Is dit het beste moment om het te slikken? Waarom werkt dit Mediacijn in deze specifieke situatie? Wanneer is het niet het beste middel? Zijn er bijwerkingen?

Als je de antwoorden snel, eerlijk en volledig krijgt dan heb je te maken met een zeldzame MediaMeester (namen op aanvraag verkrijgbaar). Krijg je echter antwoorden die er vooral op gericht zijn om jou snel te laten experimenteren, dan weet je dat je beter een second opinion kan vragen… bel me gerust!

* Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diagnose

 

12 mrt 2013 no comments

Sorry, the comment form is closed at this time.