Reclame Werkt Niet
Wil men de reputatie hebben ergens in uit te munten, dan is de schoonste weg daartoe er ook werkelijk in uit te munten.
– Socrates bij Xenophon, Mem 2,6,39
Verkopen door een schijnwerkelijkheid te creëren. Het gebeurde ook 400 jaar voor onze jaartelling al.
Met het toenemende gebruik van massamedia in de afgelopen eeuwen werd het steeds gemakkelijker om een mooi plaatje op een grote groep mensen over te brengen. Legers marketing- en communicatieprofessionals bedienden zich van de hulpmiddelen om een mooie gedachte over hun product of dienst bij de doelgroep te laten landen. En het werkte. Slimme campagnes konden de resultaten enorm beïnvloeden.
…En toen kwam internet en veranderde alles…
Want ineens was niet het imago het zorgenkind maar de reputatie. “Men” vond iets van je bedrijf en deelde dat met elkaar. Weg reputatie. Geen houden meer aan.
Wakker geworden zagen we de noodzaak om in dialoog te gaan met het publiek. De droom van de maakbare werkelijkheid werd wreed verstoord. Want je reputatie wordt door “mensen” bepaald. Gesprekken tussen mensen. Gesprekken met een menselijke stem. Mensen herkennen het geluid van een stem. Ze horen het als het een echte en eerlijke stem is.
De mensen in jouw “markt” hebben uitgevonden dat ze veel betere informatie en hulp krijgen van elkaar dan van de producent, het bedrijf, van jou zoals je was…
Er zijn geen geheimen meer. De markt weet tegenwoordig meer dan de bedrijven over hun eigen producten. En of dat nu goed of slecht is… ze praten er over.
Bedrijven moeten zich er nu bewust van worden dat ze uitgelachen worden als ze praatjes verkopen. Ze moeten waarde verkopen. Bescheiden zijn. Geen onzin vertellen maar een unieke, eerlijke kijk op de wereld hebben waar het publiek zichzelf aan wil spiegelen.
Bedrijven die zich willen “positioneren” kunnen beter op zoek gaan naar hun plek. Zich bezig gaan houden met iets wat er toe doet. Voor de directeur. De medewerkers. Het publiek. De klant.
Zoek de innerlijke stem en deel die stem met de samenleving. Maak met wat je doet, hoe je het doet, maar bovenal WAAROM je het doet deel uit van de samenleving. Praat niet tegen maar met je klanten.
Op deze nieuwe marktplaats creëren de verkoper en de koper samen steeds nieuwe markten en producten.
De markt is immuun voor je reclame geworden. Als je wilt dat we met jou gaan praten… vertel ons dan eens iets. En laat het voor de verandering iets interessants zijn!
Sorry, the comment form is closed at this time.