Tel: 050-23 014 29

Ben jij echt?

Ben jij echt?

Posted by comsultant in Communicatie, Marketing, Verkoop

Heb jij het ook gemerkt? Mensen reageren de laatste tijd anders op je verkooppraatje…

De deal sluiten nadat je alle bezwaren hebt weggenomen? Een voorwaardelijke afsluiting?  Het werkt allemaal niet meer zoals het werkte in de afgelopen decennia.

De tijden zijn veranderd en persoonlijk ben ik daar niet rouwig om. De oude verkooptechnieken voelden soms op z’n minst onecht. Na duizend keer doen went alles,  maar de ontwikkeling op verkoopgebied waar we nu in zitten geeft mij een veel beter gevoel. Het gaat allemaal om ECHTHEID.

Je prospect wil een antwoord op vragen die niets te maken hebben met jouw product of dienst. Ze willen er eerst achter komen of jij wel echt bent.

Je moet je prospect de antwoorden op de volgende vragen kunnen geven:

    1. Begrijp je mij? Begrijp je wat ik beleef en hoe dat voelt?
    1. Ken je mijn situatie ook uit je eigen leven? Vertel me er wat over.
    1. Wat heb ik er aan om met jou samen te werken?
    1. Waarom maak jij je druk om mij? Wat is je passie?

Ze willen een eerlijk antwoord. En eerlijk is eerlijk, het beantwoorden van de vragen is soms best lastig. Stel je voor dat je prospect tegenover je zit en deze vragen stelt. Wat zou je zeggen? Kun jij  het antwoord op deze vragen eerlijk geven?

Zo ja… gefeliciteerd! Niets meer aan doen! Geen old-school verkooptrainingen meer volgen maar veel prospects bezoeken en de waarheid vertellen. Benoem hun behoeften, angsten en wensen en bespreek precies wat ze er aan hebben om zaken met jou te doen.

Kost het je moeite om de vragen te beantwoorden?  Moet je je best doen om iets te verzinnen?
Je komt er niet ver mee. Het is niet ECHT. Jammer want het betekent dat je je echtheid niet voor je kan laten werken om prospects tot klanten te maken. Je moet wat aanpassingen doen:

  1. Zoek echtheid in je huidige werk
    Beoordeel zelf of er eerlijke en echte antwoorden op de vragen bestaan in je bedrijfstak. Neem ze over in woord en daad. Wees zo echt mogelijk.
  1. Zoek ander werk om de echtheid te vinden
    Als het in je huidige werk niet lukt om echt te zijn, zoek dan werk waarin je je prospects met echtheid kunt benaderen.Verander wat je doet om het in lijn te brengen met je passies.
  1. Doe alsof je echt bent
    Verzin een verhaal en doe alsof het echt is. Graaf je in, bluf je suf en hou je adem in als ze je doorkrijgen.

Mijn advies voor jou: kies optie 1 of 2. Je prospect ruikt het als je praatjes verkoopt. Dat is niet goed voor je zaak en zeker niet goed voor je ziel.

Het wordt allemaal veel plezieriger als je écht echt kunt zijn over wat je doet en waarom het doet. Je legt gemakkelijker contact, klanten blijven je langer trouw en je bent superproductief. Je klanten promoten jouw zaak harder dan je zelf ooit zou doen.

De kern:

  • Hoe echt ben jij?
  • Wanneer ben je onecht, en waarom?
  • Hoe kun je deze week veranderen en meer echtheid in je communicatie met klanten en prospects brengen?

Als je constant echt bent zul je merken dat je meer tevreden klanten aantrekt omdat je het echte antwoord bent op de vraag van je klanten!

Heb je behoefte aan hulp bij het zoeken naar je echte verhaal? Klik dan hier.

29 mei 2012 no comments

Sorry, the comment form is closed at this time.