Tel: 050-23 014 29

Overtuigen? Vertel een verhaal!

Overtuigen? Vertel een verhaal!

Posted by comsultant in Communicatie, Marketing

Verhalen zijn gemakkelijk te begrijpen. Ze komen beter bij je publiek binnen dan statistieken of infogrammen. Recent psychologisch onderzoek toont aan dat verhalen waarin de lezer of luisteraar wordt meegenomen een grote overtuigingskracht hebben.

Marketeers wisten dit al langer. En ook politici maken dankbaar gebruik van de kracht van verhalen om hun toekomstvisie aan de wereld te presenteren.
Mensen doen niet snel wat een ander zegt maar een verhaal kan overtuigingen veranderen. We overtuigen anderen niet voor niets met verhaaltjes als; “iemand die ik ken”, “een oom van mij”, “een kennisje had hetzelfde…”. Dan versimpelen en verfraaien we de situatie om de moraal van het verhaal duidelijk te presenteren.

Overtuigingskracht
Green en Brock 1) toonden aan dat het overtuigen  met verhalen werkt. Als we een antwoord hebben op de vraag hoe dat komt dan kunnen we die kennis gebruiken om nog betere verhalen te vertellen. Daarmee bedoel ik verhalen met nog meer overtuigingskracht.
Een goed verhaal neemt je mee. Trekt je in het verhaal. Maakt je onderdeel van de setting.  Dat “helemaal in het verhaal zitten”  is de reden dat het werkt. Want eenmaal in het verhaal merken we de verschillen met onze eigen dagelijkse situatie minder op.  Zo kan een goede film grote invloed hebben op hoe je je voelt. Een goed verhaal kan je helpen om jezelf, tegen beter weten in, iets wijs te maken. Daarnaast zijn mensen zich er minder van bewust dat iemand te probeert te overtuigen als ze zich concentreren op het volgen van een verhaal.

( Dit is krachtige kennis. Helaas staan de geschiedenisboeken vol met verhalen van mensen die de kracht van het verhaal hebben misbruikt. Wees daarom voorzichtig!)

Je hebt  mensen die een probleemonderzoekende houding aannemen in het leven. Ze zijn minder gericht op relaties en gevoelens dan op ideeën en concepten. Ze bestuderen, ze wikken en ze wegen. Het zijn mensen die genieten van het denken. Deze groep mensen worden door de wendingen in een verhaal gegrepen  en ze gaan op zoek naar de betekenis er achter.
Daarnaast zijn er mensen die op zoek zijn naar emotionele situaties. Mensen die graag voelen, wat minder hebben met de cijfermatige waarheid maar des te meer met het ontastbare.
Beide soorten mensen worden gegrepen door aansprekende verhalen. Hoe meer betekenis en emotionele inhoud een verhaal heeft, hoe groter de kans is dat het verhaal mensen afleidt van de poging tot overreding.

Hoe maak je betere verhalen?
Overtuigende verhalen zorgen ervoor dat de luisteraar of lezer betrokken raakt in het verhaal. Andere tips voor een boeiend en overtuigend verhaal zijn:

  • • Haal de lezer uit het alledaagse met een bijzondere metafoor of een goed gedoseerde portie ironie;
  • • Gebruik beeldspraak om het verhaal tot leven te wekken in het hoofd van de lezer;
  • • Mensen houden van de spanning die ze voelen als ze niet weten hoe het af zal lopen; hou de spanning er in;
  • • Modelleer het gedrag wat je graag wilt zien bij de lezer of luisteraar. Het personage in je verhaal doorleeft de verandering die je graag bij je toehoorders zou willen zien.

Wil je inspiratie opdoen voor een goed verhaal, analyseer dan je favoriete boeken en films en ontdek hoe het werkt. Of het verhaal echt gebeurd is of niet maakt niet zo veel uit.  Zowel feiten als fictie overtuigen.

Het gebruik van storytelling komt steeds meer voor. Dat is niet  verwonderlijk want het is al zo oud als de mensheid en het werkt nog steeds. Wat is jouw verhaal?

1) http://www.communicationcache.com/uploads/1/0/8/8/10887248/the_role_of_transportation_in_the_persuasiveness_of_public_narratives.pdf

 

01 okt 2013 no comments

Sorry, the comment form is closed at this time.