Storytelling, vertel je verhaal
Na het besef dat een goede online aanwezigheid van levensbelang is voor een organisatie, kwam voor veel organisaties de vraag hoe die aanwezigheid omgezet kon worden in meerwaarde. In de meeste organisaties is men nog zoekende want aanwezigheid is één, maar winstgevendheid een tweede…
Dit is precies hetzelfde als een bedrijf merkt dat folders, of een advertentie in een plaatselijke krant van waarde kan zijn. Ook dan is het middel goed, maar staat of valt het resultaat met het gebruik van het middel. Ten onrechte wordt gesteld “The Medium is the Message” want met een goed medium heb je nog geen goede boodschap.
Een goede boodschap brengt datgene over wat voor je klanten aanleiding is om zaken met je te doen.
Met de ogen van een buitenstaander kijken
Begrijpen wat het is wat je klanten graag van je willen weten en dat op een aantrekkelijke manier aanbieden is voor organisaties van levensbelang maar ontzettend moeilijk. Dat komt omdat het voor de mensen die werkzaam zijn in een bedrijf bijna onmogelijk is om naar de eigen organisatie te kijken door de ogen van een buitenstaander. Vaak zien we dan ook dat de verkeerde dingen voor het voetlicht worden gebracht, terwijl informatie die voor een mogelijke klant van grote waarde is niet wordt gecommuniceerd: ”dat is toch logisch”, “dat heeft toch iedereen”, “is dat nou bijzonder?”
WHY?
De waardevolste informatie van een bedrijf zit in de kern. Waarom doet het bedrijf wat ze doet? De zoektocht naar de “waarom” kan tot waardevolle inzichten leiden (Start with Why van Simon Sinek). Door vanuit het Waarom te communiceren kan het bedrijf inzicht geven in haar waarden en ontstaat voor de klanten een authentiek beeld van de organisatie.
Storytelling
Door gebruik te maken van storytelling kan het bedrijfsverhaal zo geformuleerd worden dat het medewerkers en klanten aanspreekt. Zo’n verhaal is gemakkelijk door te vertellen en biedt de best denkbare basis voor alle bedrijfscommunicatie. Zowel in print, op radio, tv als op Internet. Daarbij zorgt het voor een optimale cohesie tussen de boodschappen die op de verschillende media worden gecommuniceerd.
Comsultant uit Groningen helpt bedrijven bij het zoeken naar “de Waarom” en het formuleren van het bedrijfsverhaal. Het is het zoeken naar een krachtige communicatiestrategie en kan tot keuzes op directieniveau leiden.
Sorry, the comment form is closed at this time.